Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Rabbana atinaa fid-dunniaa hasanah, wa fil-akhirati hasanah, wa qinaa 'azaaban-nar.

Wednesday, November 26, 2008

Ape nak jadi nih...

Saje aku nak menyalurkan kerisauan di sini... Pagi tadi aku diberitahu tunang aku yang kilangnye akak shutdown setiap hari jumaat dan tolak gaji 20%. Kilang lain yang berkaitan dengan industri cat pon mengalami nasib yang lebih kurang sama.... KCC bakal cuti 2 minggu juga tolak gaji. PPG coating akan mula buang pekerja, kilang2 elektronik dah lama berdepan dengan isu ni..... Kakak aku yang kerja spansion pon mengalami nasib yang sama. Setiap isnin kilang dia akan shutdown. Katanya akan ambil masa jugak untuk pulih....

Rata-rata banyak industri perkilangan dah mula goyang.... Setakat ni aku boleh bersyukur yang kilang aku belom ada ape2 tindakan.. Cuma jumlah gaji berkurangan akibat potongan elaun sara diri... Kerja pon dah tak banyak. Rata-rata org di kilang aku semua da xbanyak kije.. Tapi xtermasuk aku okay... sebab aku perlu mengusahakan sesuatu supaya mereka boleh mengerjakannya. Banyak barang nak kene test ni sebenarnye!! Ni sempat mencoret pon sebab nak release kerisauan dan ketensenan yang bersarang dalam kepala.... Aduss...

Ape akan jadi seterusnya....? Semalam dengar kat berita katanya ekonomi Malaysia masih ok. Tapi hakikatnya banyak operasi "cut cost" sedang berjalan di sana-sini... Mungkin industri yang berkaitan dengan perkhidmatan dan makanan xterlalu menerima tempiasnye.... Setakat ni aku xpernah dengar lagi doktor kene potong gaji, posmen diberi cuti 3minggu, sekolah kene shutdown setiap isnin. Dan lain-lain yang sewaktu dengannya... Makanan pulak memang perlu untuk hidup. So, perlu supply makanan disebabkan demand...

Kalo berterusan macam ni, ape akan jadi dgn manusia....?? Berapa banyak bank dan kedai emas yang akan akan dirompak....?? Berapa ramai lagi mangsa ragut, rompak, culik dan bunuh...?? Mesti wartawan yang akan banyak kerja... Tapi lambakan manusia yang stress dan xbekerja ni ape yang diorg plan untuk survive..? Dan mereka yang takde pedoman hidup, mesti akan pilih jalan negatif.

So, ape yang perlu kita buat untuk teruskan hidup..? Semua org bergantung dengan duit untuk makan, pakai, dan menanggung keperluan hidup yang lain. Ape yang boleh kita buat untuk mengatasi kekurangan pendapatan..? Nak carik kije lain? Dalam saat2 macam ni senang ke nak dapat kije? Bercucuk tanam? Bela ayam dan ikan sendiri? Erm.....

Sesiapa yang xmengalaminya, mungkin kurang rasa risaunye.. Tapi yang menempuhinya semoga tabah dan hadapi dugaan dengan penuh sabar... Apepun, hidup perlu diteruskan...

4 comments:

Kur_aja said...

Dalam hidup selalu ada keterkaitan antara kebaikan dan keburukan.
Alam sendiripun juga punya sifat yang sama, menumbuhkan tapi juga meniadakan dan bahkan menghancurkan.
Kenapa begitu?
Karena kehidupan itu tercipta tak abadi.

Anonymous said...

Hm ni barula org dgr ttg kilang. macam boleh agak mende ni jd cume tatau bile jer..apa boleh wat gja..yg penting kiter kena save..tu jer..iAllah mende ni akan berlalu gak mcm time meleset dulu.

Gja said...

Huhu.. tu la kan..
apepon, semuanye ada up n down..
so.. kenela survive n pasrah dgn kehendak Allah..

noe said...

Hi Gja..tny skit...kta dapat call interview kt PPG Coating tuh..okay ke x ek company tu?